יום חמישי, 21 בינואר 2010

בוגרת שנה א'



אני מאוד שמחתי להתארח בשישי שעבר אצל מאיה ושאול, מחלון מרפסת הדירה היפה מציצה פינה ירוקה של פארק הירקון כך שיודעים שנימצאים בסביבה עירונית אבל מרגיש לגמרי אוירה כפרית. יש פינות כאלה ירוקות מסתבר בגוש דן.
אחרי קפה קטן התחלנו בעשיית המרק והקרוטונים שיחסית למרק לא הייתה ארוכה או מסובכת מדיי.
אך לפני המתכון טקסט מעולה שכתבה מאיה על שנת הנישואים ראשונה.

תודה לענת ריב"א על העריכה.
תודה למאיה ושאול מישען על האירוח הנפלא.



בוגרת שנה א'- מאת מאיה מישען

אז אחרי שהשלכתי את עצמי על מורן בקריאות הידד לבלוג המשובח הוחלט כי מן הראוי שגם אני אכתוב משהו, וגם אם זה ייצא סתם- שווה שבסוף יפורסם איזה מתכון טוב. לא ככה?

אח, ואיזה נושא קיבלתי- נישואין. ולא סתם "נישואין"- השנה הראשונה. אז בתור א-מומחית מדופלמת לענייני נישואין, החלטתי לכתוב קצת מהגיגי ליבי בתום שנה מיוחדת זו. נאמר לי פעם מזמן, קצת לפני החופה, שתוקף הילת הכלה מחזיק כשבוע לאחר החתונה, המהדרין אומרים כחודש ובית שמאי מחמירים ואומרים שנה שלמה! יענו, 365 ימים של "ora" כלתית, בהם רשאית הכלה לברך את כל העולם ואחותו, בציפייה להגשמה, כי את הרי, ברור- מלכה, ולמשך שנה שלמה יש בך כוחות על- טבעיים. ברור.
אז לקראת סיום שנה א' לנישואיי (שיבדלו לשנים ארוכות ומשמחות) ותפוגת תוקף הכלה והפיכתה לדלעת (או במקרה שלי לבטטה...), שואלים אותי לא מעט לאחרונה איך אני מסכמת בינתיים, מה היה ובמה נשתנתה השנה הזוגית הזו מהיתר. האמת - לא הרבה. אבל כשהתחלתי לחשוב על העניין לעומק והנחתי בצד את ההנחה הרווחת במשפחתי הלוא היא: "אתם לא באמת נשואים עד שאתם מביאים ילד...", הכה בי השינוי - הזמן הפנוי. וכשאני אומרת זמן פנוי אני מתכוונת לזמן משפחה. כנצר לאילן יוחסין כורדי רב-ענפים, עם שורשים שמגיעים עמוק עמוק עד שיכון ג' בטבריה, זמן החופש שלי בסופי השבוע היה תמיד בגדר זמן שאול (קריצה קריצה). בין הורים, לאחות, לאחים, לבני דודים, סבתא וסבא (חמסה עליהם) לא נשאר לנו הרבה זמן לעצמנו.

טיפל'ה לפני החתונה הבנתי שחלק מהעניין הוא שהזמן הפנוי המועט שיש לנו בסופי שבוע עוד ילך ויתקצר. מסתבר שמלבד ארוחה מסורתית בימי שישי, אני מקבלת גם סט שלם של ציפיות ולוחות זמנים ממשפחה (הם חמודים, אני לא אומרת שלא) אליה סופחתי ברוב כבוד. כך יצא שמדי חודש מתכנסים אנחנו במטבחון, לקבל החלטות ולהעריך, איפה היינו ומה עשינו בחודש הקודם, משווים תאריכים, מפתחים מטריצה, מוודאים ממצאים, בודקים אירועים ומונעים התנגשויות. לאן יפנו פנינו בכל אחד מסופי השבוע הבאים עלינו לטובה?! דבילי עד כמה שזה נשמע, את הנוסחה להצלחת לו"ז ארוחות השישי פיתחנו ממש רק לאחרונה (טוב, למעשה זה לא פיתוח אלא פשוט העתקה מאלפי זוגות לכודים כמונו).

כמו בצבא כך בחיים, ניתן לחלק את הכל לשלוש ומסתבר שגם את ארוחות שישי. אני כמובן מדברת על נוסחת השלוש: ספ"ש אחד- הורים שלי, ספ"ש שני- שלו, ספ"ש שלישי- יחד, זוג, נטול משפחה ולא משנה מה (כיף!). ההיגיון שמאחורי הלוגיקה הזו הוא "מינימום פגיעה במקסימום הספק" (אתם לא באמת מצפים שאף אחד לא ייעלב... נו באמת). כשם שכל אחד מאיתנו הביא לזוגיות שק גדול של משפחה ענפה (חמסה חמסה מלח מים חומוס צ'יפס סלט), שמייצרת מדי חודש בחודשו גם שק טענות של "לא רואים אתכם מספיק", "למה אתם לא באים", "אבל אצל המשפחה שלו אתם נמצאים יותר" ועוד (ואני אפילו לא רוצה להתחיל לחשוב מה יהיה כשיגיעו נכדים) תודה לאל הן מייצרות גם מתכונים מופלאים שמחממים לנו את הלב. "אוף דרקורד" סוג של דרייב בלתי מבוטל לביקור הם המטעמים. בשם מטעמים אלו, מביאה מתכון מבית אמא, למרק טעים לכבוד החורף. בנוסף –מתכון להכנת קרוטונים אפויים (לאלו ששומרים) וקרוטונים מטוגנים (לאלו שנהנים) לכל מי שחשב שאין מה לעשות עם לחם שלא נאכל, "נשיקות" למיניהם או סתם פרוסות שנשכחו בפריזר.
מוקדש להורים אהובים, אחים ורעים, חברים שמזדהים, בברכת חורף נעים עם המון אהבה וחמימות.







מרק ארטישוק ירושלמי

מצרכים:

7 ארטישוקים ירושלמים
בצל גדול חתוך לקוביות
חתיכת דלעת חתוכה לקוביות
בטטה אחת חתוכה לקוביות
4 גזרים וחתוכים
7 כוסות מים
2 כפיות אבקת קארי
1 כפית ג'ינג'ר
1 כפית מלח
2 כפיות שמן זית
חופן כוסברה קצוצה גס


אופן ההכנה:

1. על אש בינונית- מטגנים את הבצל עד שהוא שקוף קצת עם שמן הזית בסיר גדול.
2. מוסיפים את הקארי והג'ינג'ר תוך כדי ערבוב.
3. מוסיפים את יתר הירקות לסיר ומערבבים הכל יחד כדי שיקבל את טעם התבלינים.
4. מוסיפים מים ומלח, מכסים את הסיר חלקית ומביאים להרתחה.
5. לאחר שרותח- לכסות לגמרי את הסיר ולבשל על אש נמוכה כחצי שעה או עד שכל הירקות מתרככים.
6. להוריד את הסיר מהאש ולתת לזה להתקרר קצת.
7. מרסקים את הכל במערבל חשמלי ידני.
8. מוסיפים מלח לפי הטעם ולפני ההגשה מפזרים עלי כוסברה למעלה.



קרוטונים ביתיים אפויים

מצרכים:
10 פרוסות לחם חתוכות לקוביות קטנות
4 כפות שמן זית
מלח
פלפל
טימין יבש
אבקת שום גבישי (לפי העין)
מלח (לפי הטעם)
אופן ההכנה:
לחמם תנור ל 180 מעלות.

לערבב שמן זית עם כל התבלינים בקערה.
להוסיף את תערובת שמן הזית לקוביות הלחם ולערבב הכל יחד בקערה גדולה.
לפזר את קוביות הלחם בתבנית גדולה ולהכניס לתנור ל5-10 דקות עד להשחמה קלה.


קרוטונים ביתיים מטוגנים

מצרכים:
10 פרוסות לחם חתוכות לקוביות
כף שמן זית
2 כפות שום גבישי
כפית מלח
חצי כוס שמן לטיגון

אופן ההכנה:
לערבב כף שמן עם קוביות הלחם (שיהיו משומנות מעט כדי שידבקו בהן התבלינים).
להוסיף שום גבישי, מלח.
לטגן בשמן עמוק עד להשחמה קלה.

בתיאבון!

2 תגובות:

עדי אמר/ה...

נפלא! גם המתכון וגם הטקסט.
כמי שנשואה תיכף שבעה חודשים וגם אותה שואלים מה נשתנה אחרי החתונה ,אני מזדהה כל כך עם נושא "חלוקת הקשב" בין שתי המשפחות -שישי אצל ההורים שלי,שישי אצל ההורים של אריאל ושישי זוגי(כמו מחר לדוגמא :)
את המתכון אנסה בתחילת השבוע ואשמח לעזכן איך יצא..
נשיקות,
עדי.

Unknown אמר/ה...

my dad always says that the first year of marriage is usually the hardest. it sounds like you guys managed to get through it relatively alright :)
morani the pics are beautiful (as always) and i loved the way you marked the word green!